Jest to jeden z najważniejszych obowiązków kierownika i powinna ona zawierać podstawowe informacje dotyczące miejsca, czasu, uczestników i celu wycieczki. Karta ta nie jest przeznaczona dla rodziców, ale mogą oni otrzymać do niej wgląd, natomiast jest to dokument dla kierownika i opiekunów.
Co musi się znaleźć w karcie wycieczki?
Karta wycieczki jest dokumentem, który zawiera szczegółowe informacje na temat organizowanej wycieczki szkolnej. Jest to forma umowy pomiędzy organizatorem wycieczki a uczestnikami, w tym uczniami i opiekunami. Karta ta powinna być przygotowana z dużą starannością, uwzględniając wszystkie niezbędne informacje, takie jak:
1. Tytuł wycieczki, który powinien zawierać nazwę instytucji lub szkoły, która jest organizatorem.
2. Cel wycieczki, który powinien być szczegółowo opisany. W tym celu, należy uwzględnić informacje o funkcjach dydaktycznych i edukacyjnych, które wycieczka ma spełniać. W opisie celu wycieczki powinna znaleźć się także informacja o tym, kto będzie jej organizatorem i patronem. Ponadto, należy opisać miejsca, które zostaną zwiedzone, jakie atrakcje turystyczne są przewidziane oraz harmonogram przebywania w konkretnych miejscach zakwaterowania.
3. Trasa i transport - w karcie wycieczki muszą znaleźć się informacje o trasie i transporcie. Konieczne jest opisanie i podanie adresu miejsca zbiórki oraz miejsc docelowych. W przypadku, gdy przewidziane są miejsca postojowe, warto umieścić w karcie ich opisy. Należy także podać informacje o środku lokomocji, który zostanie wykorzystany podczas wycieczki.
4. Termin wycieczki i ilość dni jej trwania - powinny znaleźć się informacje o terminie wycieczki oraz ilości dni jej trwania. Konieczne jest także opisanie harmonogramu przebywania w konkretnych miejscach zakwaterowania.
5. Klasy i grupy - należy umieścić informacje o tym, jakie klasy lub grupy szkolne będą brały udział w wycieczce.
6. Informacja o kierowniku wycieczki - powinny znaleźć się także informacje o kierowniku wycieczki, czyli osobie odpowiedzialnej za organizację i przebieg wycieczki.
7. Informacja o ilości opiekunów na wycieczce oraz ich personalia - należy podać informacje o ilości opiekunów na wycieczce oraz ich personalia.
8. Oświadczenie opiekunów wycieczki - oświadczenie opiekunów wycieczki, które poświadcza ich zobowiązanie do przestrzegania wszelkich zasad bezpieczeństwa podczas przeprowadzania wycieczki/imprezy. Oświadczenie to powinno zawierać imiona i nazwiska opiekunów oraz ich podpisy, a pod nimi podpis kierownika wycieczki.
Wszystkie te informacje powinny być szczegółowo opisane w karcie wycieczki, by uczestnicy wycieczki mieli pełną wiedzę na temat jej przebiegu i zasad.